Exploitatiebegroting en Openingsbalans

In 7 stappen je eigen financieel bedrijfsplan maken

In deze instructie leer je om met de Excel sheet ‘ik werk voor mezelf plancijfers’ een financieel bedrijfsplan te maken. Dit financieel bedrijfsplan bestaat uit 2 onderdelen: de openingsbalans en de exploitatiebegroting.

De openingsbalans

De openingsbalans geeft weer wat jij als ondernemer nodig hebt om te kunnen beginnen met je eigen bedrijf. Een bedrijfsauto, een voorraad goederen, vooruit te betalen huur en wat geld in kas van je bedrijf kan hier een voorbeeld van zijn. Alle zaken die jij nodig hebt om te starten met je bedrijf komen op de linkerzijde van de balans, activa, terecht.  Om de balans in evenwicht te krijgen laat je op de rechterzijde van de balans, passiva, zien hoe je al die zaken die je nodig hebt gaat financieren. Doe je dit met je eigen spaargeld, door eigen bezittingen in je bedrijf te stoppen of ga je geld lenen? Om de balans in balans te krijgen is het totaal van de linkerzijde altijd gelijk aan het totaal van de rechterzijde.

De exploitatiebegroting

Waar de openingsbalans een momentopname is, is de exploitatiebegroting een weergave over meerdere jaren. Het is een overzicht van verwachte opbrengsten en verwachte kosten over een periode van 3 jaar. Voor dat je de exploitatiebegroting maakt, is het handig eerst de Omgekeerde Begroting voor jezelf uit te werken.

Aan de slag

Stap 1: Bedrijfsnaam

Download het bestand hier. Open het in Microsoft Excel en noteer op het eerste werkblad de naam van je (toekomstig) eigen bedrijf.

Stap 2: Investeringen

Ga naar het werkblad investeren. Werkblad 2, openingsbalans en werkblad 3, exploitatie, zijn overzichtsbladen. Hier kun je niets invullen. Zoals je straks zelf gaat zien worden deze overzichtsbladen langzaam gevuld. Het vullen begint bij werkblad 4, investeren. Op dit werkblad vul je die zaken in die jij nodig hebt om te starten met je eigen bedrijf. Op dit werkblad wordt onderscheid gemaakt tussen vaste en vlottende activa.

Vaste activa

Vaste activa worden meerdere jaren gebruikt binnen je eigen bedrijf. Zoals je nog weet van de training Omgekeerde Begroting of de e-learning Omgekeerde Begroting dien je op vaste activa af te schrijven. Op dit werkblad kun je bij alle onderdelen van de vaste activa aangeven in hoeveel jaar er wordt afgeschreven. Bij vaste activa noteer je de aanschafwaarde exclusief het btw-bedrag. De te betalen btw noteer je bij de vlottende activa, onderdeel overlopende posten bij voorgefinancierde btw.

Vlottende activa

De vlottende activa zijn onderverdeeld in meerdere categorieën. Vlottende activa zullen binnen een jaar geen onderdeel meer zijn van dit overzicht. De voorraad is gebruikt of verkocht en de voorgefinancierde btw heb je verrekent via de btw-aangifte. Op vlottende activa wordt dan ook niet afgeschreven.

Nadat je dit werkblad hebt ingevuld, kun je op de overzichtsbladen, openingsbalans en exploitatie zien wat er is veranderd.

Stap 3: Financiering

Ga naar het werkblad financiering. Op dit werkblad laat je zien hoe je de investeringen van het vorige werkblad gaat financieren. Zoals je ziet, kan dit op verschillende manieren. Als je geld wilt lenen geef je hier aan welk rentepercentage van toepassing is, in hoeveel jaar je wilt aflossen en of je tijdens je eerste ondernemersjaar gaat aflossen. Om te controleren of alle investeringen zijn gefinancierd ga je naar het werkblad openingsbalans. De balans dient nu in balans te zijn.

Stap 4: Omzet en inkoop

Ga naar het werkblad omzet en inkoop. Op dit werkblad noteer je de verwachte omzet voor je eigen bedrijf. De Omgekeerde Begroting kan een handig hulpmiddel zijn bij dit werkblad. De omzet kan onderverdeeld worden in maximaal 5 groepen. Als je verschillende diensten of producten voor verschillende doelgroepen wilt aanbieden raad ik je absoluut aan op dit blad een goede onderverdeling te maken. De letters A tot en met E vervang je door eigen labels voor herkenbare omzetgroepen.

Nadat je de omzetverwachting hebt ingevuld kun je vervolgens per groep de bijbehorende inkoop aangeven. Het gaat hier om directe inkoop. De zogenaamde inkoopwaarde van de omzet.

Nadat je dit werkblad hebt ingevuld, is het werkblad exploitatie ook verder gevuld.

Stap 5: Onderbouwen omzet en inkoop

Een van de allerbelangrijkste onderdelen binnen een bedrijfsplan is het goed kunnen onderbouwen van je verwachte omzet. Ik raad je niet aan om je onderbouwing op het werkblad onderbouwing omzet en inkoop uit te werken. Ik raad je aan om dit in je bedrijfsplan zelf op te nemen. Maak hierbij een verbinding met resultaten uit je eigen marktonderzoek.

Stap 6: Kosten

Op het werkblad kosten vul je alle voor jouw bedrijf van toepassing zijnde bedrijfskosten in. Dit doe je voor een periode van 3 jaar. Als je de training Omgekeerde Begroting of de e-learning Omgekeerde Begroting hebt gevolgd, is het handig om hier je uitgewerkte checklist bedrijfskosten te gebruiken.

Nadat je kosten hebt ingevuld, is het werkblad exploitatie weer verder gevuld.

Stap 7: Privé

Als je bij deze stap bent aangekomen is je financieel bedrijfsplan al bijna klaar. Op dit werkblad geef je verwachte privé uitgaven aan. Ook kun je hier verwachte te betalen belastingen invullen.

De gegevens die je op dit werkblad invult, worden verwerkt in het werkblad exploitatie.

Hulp nodig?

Als je vragen hebt over jouw financieel bedrijfsplan of als je jouw uitwerking wilt bespreken, neem dan vrijblijvend contact met Re-Spect op. Wil je de training en/of e-learning de Omgekeerde Begroting volgen, neem ook dan contact met Re-Spect op.

Sluit Menu